Warsztaty dla kobiet, pt. „Asertywność jako procedura bezpieczeństwa – dlaczego stawianie granic nas chroni?”
7 lipca 2022
W piątek 05.08 klub będzie nieczynny
3 sierpnia 2022

Trening Krav Maga szybko i skutecznie poprawia umiejętności walki wręcz?

Skuteczne działanie pod wpływem stresu to nie tylko jedno z naszych największych wyzwań, ale nierzadko umiejętność mogąca zdecydować o życiu. Dotyczy to szczególnie osób wykonujących zawody, które wiążą się bezpośrednio
z zagrożeniem utraty zdrowia lub życia. Należą do nich między innymi żołnierki i żołnierze, a jednym ze stresorów na nich czyhających, jest konieczność walki wręcz na polu bitwy.

W przytoczonym poniżej badaniu Ole Boe, doktor psychologii i Expert 3 Krav Maga Global, postawił przyjrzeć się wpływowi treningu Krav Maga na postrzeganie działania pod wpływem stresu i proces decyzyjny norweskich żołnierzy, związany szczególnie z walką.

Badaniem objęto 43 mężczyzn w wieku 25-42 lata, będących żołnierzami Norweskiej Gwardii Narodowej.  Przed rozpoczęciem szkolenia żołnierze wypełniali kwestionariusze, w których proszono ich o informacje między innymi na temat: rangi, lat w służbie, liczby godzin spędzanych tygodniowo na ćwiczeniach fizycznych, a także ewentualnego wcześniejszego doświadczenia w treningu jakiekolwiek sztuki walki lub systemu walki wręcz, a także jak oceniają swoje umiejętności walki w bliskim kontakcie. Większość uczestników odpowiedziała, że ćwiczą 1-3 godziny tygodniowo, 13
z 43 zdeklarowało, że ćwiczyło już wcześniej sztuki walki lub system walki wręcz przez co najmniej 6 miesięcy.

Uczestników badania zapytano również czy uważają, że regularne szkolenia z walki wręcz są potrzebne. Na koniec żołnierze odpowiadali na pytania czy sądzą, że posiadanie wiedzy dotyczącej fizycznych i psychicznych reakcji na stres jest istotne oraz jak oceniają swoje informacje na ten temat.

Po wypełnieniu kwestionariuszy, żołnierze wysłuchali godzinnego wykładu dotyczącego psychologicznych
i fizjologicznych zmian, jakie zachodzą pod wpływem stresu i niebezpiecznych sytuacji w mózgu oraz ciele. Zaraz po nim uczestniczyli w 8-godzinny szkoleniu z technik Krav Maga oraz obowiązujących w systemie procedur bezpieczeństwa. Po skończonym szkoleniu ponownie otrzymali kwestionariusze do wypełnienia. 

Jak wykazano, żołnierze odczuwali istotnie wyższą potrzebę regularnych treningów walki wręcz po szkoleniu Krav Maga, niż przed nim. Jak uznaje autor badania, wynikać ma to z wyraźnie odczuwalnych efektów szkolenia i poczucia, że regularny trening ma szansę znacznie zwiększyć umiejętność walki. Żołnierze raportowali, że ich poczucie wiedzy na temat walki wręcz i reagowania w sytuacji jej wymagającej, zwiększyła się. Uznali również, że po kursie czuli się pewnie w kwestii funkcjonowania w sytuacjach stresowych.

Nie zaobserwowano istotnych zmian w pojmowaniu ważkości wiedzy na temat psychologicznych i fizjologicznych reakcji na stres, co przypisywane jest wysokiej już wcześniej świadomości na ten temat. 

Jaki wniosek płynie z badania, które przeprowadził dr Ole Boe? Krav Maga opierająca się na skutecznych, nieskomplikowanych i przejrzystych technikach, rysuje się jako jeden z najskuteczniejszych systemów walki wręcz. W połączeniu z wiedzą na temat sposobów reagowania na stres, Krav Maga może w stosunkowo krótkim czasie zwiększyć kompetencje walki i poprawić ocenę reagowania w stresowych sytuacjach, nawet wśród doświadczonych w trudnych warunkach pracy żołnierzy. Już trwający jeden dzień kurs zmienił pewność siebie w zakresie walki wręcz u uczestników badania, jednocześnie budując świadomość jak wiele więcej mógłby przynieść im regularny trening. 

Źródło:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815032607

Opracowała Ewa Wysocka